رنگ حیات

" تا زمانی که عشق بورزیم، همواره آرزومندیم بهتر از آن باشیم که هستیم "

رنگ حیات

" تا زمانی که عشق بورزیم، همواره آرزومندیم بهتر از آن باشیم که هستیم "

رنگ حیات

نقطه (نمیتونم دخترم رو حذف کنم اما دیگه اینجا فعالیتی نخواهم داشت) هر کجا هستید، شاد باشید♡

مطالب پربحث‌تر

اولین شعر وزن دار من

چهارشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۹، ۰۲:۴۳ ب.ظ

مدت ها پیش بود، خسته بودم و کلافه، و مثل همیشه تنها :) با خودم گفتم بهتر است کمی از شعر نو فاصله بگیرم و ببینم می توانم شعری بگویم که وقتی آن را تقطیع می کنم ذوق کنم از اینکه وزن عروضی دارد و خب قوت قلب دیگرم هم همان قدرت عشق بود و شعر گفتن به یادش...

یاد دارم در دفترچه ی (شاید بتوان گفت) خاطراتم برایش نوشتم:

فکر کردی فقط در افسانه هاست این که می گویند: به یاد روی شیرین بیت می گفت

و بعد گفتم از آنجایی که در عروض بهترین است (از نظر من)، چک کند وزنش را، تا ببیند با در نظر گرفتن چند اختیار شاعری، هزج مثمن سالم در می آید یا نه؟

هر چند این ها هیچوقت به دستش نمی رسد...

بگذریم، قبل از نوشتن شعرم، چند چیز به ذهنم می رسد:

اول) خواستم بنا به دلایلی قبل از شعرهای نویی که نوشته ام، این را پست کنم

دوم) من شاعر نیستم پس خواهشاً طوری انتقاد کنید که خیلی ناراحت نشم :)

و این هم شعر بنده:

 

چنان مستم کنی هر دم، مدامم۱ پیش تو باشد

چنان شعر از تو می گویم، تمامم عاشقت باشد

 

چنان عطر تو بوییدم که بینم شرم یک گل را

چنان ماه از تو می جویم، نبینم بی تو نوری را

 

چنانم از تو سرشارم که جز رویت نمی بینم

چنان دردی و درمانی که بی مهرت۲ نمی مانم

 

فاطمه کریمی (صبرا)

 

۱:مدام=شراب

۲:مهر=واژه ی ایهامی (هم به معنی محبت هم به معنی عشق)

 

ممنون که خزعبلات بنده رو خوندین :)

پی نوشت:در این مدت که در بیان بودم فهمیدم بعضی از دوستان گذری هستند، یاد وقتی افتادم که بی هدف برای خرید می رفتیم و پس از نگاه به اجناس رو به فروشنده می گفتیم:ما یه دوری بزنیم، برمی گردیم :)

دوست گذری عزیز خوشحال میشم اگر بفرمایید پسندیدین یا خیر :)

  • Fatemeh Karimi

شعر

عشق

نظرات (۱۵)

  • apollo ‌‌ ‌‌ ‌‌
  • قشنگ بود(:


    +البته؛ من گذری نیستم (: 

    پاسخ:
    ممنون :)
    بله، منظورم کساییِ که بازدید می کنن اما دستشون به نظرسنجی موافق یا مخالف نمیرسه :)

    سلام:)

    آخه انتقاد چرا ؟ به عنوان[ اولین ]  واقعا عالیه... :)

    موفق باشید!

    پاسخ:
    سلام
    ممنون، لطف دارید :)

    خیلی قشنگ بود :))) 

    پاسخ:
    خیلی ممنون که قشنگ خوندی :)

    سلام عالی بود

    چنان شعر از تو می گویم، تمامم عاشقت باشد

    مخصوصا این :)

    پاسخ:
    سلام
    ممنونم زهرا جان :)

    سلام

    خیلی قشنگ بود! مخصوصا که اولین بار بوده!

    خیلی خوبه کسی بتونه شعر بگه!!!!❤

    من که هیچی بلد نیستم حتی بعضی از اصطلاحاتی که نوشتین نمیدونم ینی چی!! 😅

    پاسخ:
    سلام
    ممنون، شما لطف دارین :)
    اگه دوست دارین پس شما هم می تونین :))
    اصطلاحات هم چیز خاصی نیستند مربوط میشن به عروض و فنون ادبی که اگه علاقه داشته باشین می تونین خیلی راحت از کتاب ها یا از طریق اینترنت یاد بگیرین
    البته چیزی نیست که اگه کسی بلد نباشه نتونه شعر بگه
  • تلخند میمانم
  • برای اولین بار واقعا فوق العادست

     

    اگه دوست دارید ادامه بدید

    قلمتون زیباست

    البته بداهه زیباتراست

    پاسخ:
    ممنونم، لطف دارید :)
    بله، بداهه زیباتره

    وای چه قشنگ بود!

    من زیاد از شعر و شاعری سر در نمیارم ولی حس شعرهای ادبیات رو داره که توی تست های کنکور می بینم.

     دو معنی متفاوت و ایهام کلمه ی مدام هم واسم مرور شد:))

    پاسخ:
    ممنونم :)
    منم وقتی گفتمش که هنوز از اون حال و هوا بیرون نیومده بودم :)
  • Sepideh Adliepour
  • سلام فاطمه جان

    شعرت خیلی خیلی زیبا بود

    و واقعا توی این زمینه استعداد داری به نظرم ((:

    من تنها مشکلی که دیدم این بود که شعر ردیف داشت

    ولی قافیه نداشت

    (اعتراف میکنم خودم از این شعرای با ردیف و بدون قافیه زیاد دارم، دلمم نمیاد درستشون کنم، انگار قشنگیشون به همینه)

    پاسخ:
    سلام سپیده جان
    ممنونم :)
    آره، هر کاری کردم نتونستم درستش کنم فقط بیت آخر قافیه داره و بیت های قبلی نداره :(
    الان دیگه سعی می کنم هر شعری که میگم قافیه ش هم درست باشه ولی به قول خودت بعضی شعرها با وجود ایراد قافیه هنوز هم قشنگه :)
  • شیما مقدم
  • سلام

    خوبید؟

     

    عالی بود

    پاسخ:
    سلام
    ممنون
    لطف دارید :)

    برای کسی که اولین باره داره شعر موزون مینویسه خیلی خوب بود. اولین شعر موزون من خیلی افتضاح بود :)

    یخورده دیگه بنویسی راه میافتی ولی اینا رو توی یه دفتر یادداشت کن تا بعدا بخونیشون.

    و اینکه روی قافیه کار کن مثلا:

     

    چنان مستم کنی هر دم، که جانم پیش تو باشد

    بریز از چشمهایت می، که جامم پیش تو باشد

     

    چنان عطر از تو بوییدم که بینم شرم یک گل را

    بیافکندم به خاک آن کاسه صبر و تحمل را

     

    چنانم از تو سرشارم که جز رویت نمیبینم

    مرا پیچیده ای در خود که جز مویت نمیبینم

     

    امیدوارم پیشرفت کنی روز به روز. دنبال واژ های عجیب و غریب برای قافیه نگرد بذاز خودش بیاد.

    "مهر" هم ایهام نداره.

    :)

    پاسخ:
    ممنون :)
    زیبا گفتید :)
    اما من با شعر خودم بیشتر ارتباط برقرار کردم شاید چون نوشته های هر کس احساسات اونه :)
    برای ایهام هم از اونجایی که مهر معانی متفاوتی داره مثلاً: -خورشید -مهربانی -عشق
    گفتم میشه ایهام درنظرش گرفت
    برای معنی هم درست درمیاد:
    تو آنچنان هم درد و هم درمان آن درد هستی که من بی مهربانیت زنده نمی مانم
    یا
    تو آنچنان هم درد و هم درمان آن درد هستی که من بی عشقت زنده نمی مانم

    حالا اگه شما نظر دیگه ای دارین بفرمایید، خوشحال میشم ازتون یاد بگیرم :)
  • ... مـــیــم ...
  • خیلی عالی بود

    ادامه بده هرچی بیشتر بنویسی دستت بیشتر راه میوفته

    اولین شعر من مزخرف بود :)) 

    ولی اینکه ذوق نوشتن داری خیلی قابل تحسینه

    پاسخ:
    خیلی ممنون لطف داری :)
  • هاشور .......
  • سلام 

    ارشادی هستم.

    خوب بر وزن مَفاعیلن در مثمن سالم سرودی یعنی هشت رکنی. 

    مفاعیلن در بیشتر مواقع برای سرودن غزل استفاده میشه. 

    خوب بود و طبق آنچه که نوشتی هیچ ایرادی نمی گیرم فقط اینکه غزل رو تکمیل بکن و از واژه های آشنا و قابل فهمش استفاده کن. البته یکی اشکال نداره. 

    هر دوتا پستت رو لایک پسندیدم زدم. گذری بودن اصلا خوب نیست. 

    نه خوب بود. شاعر خوبی میشی. 

    پاسخ:
    سلام
    ممنون از نظرتون
    شاید روزی اینکار رو کردم که در تجربه ی شعری پخته تر شده باشم و شعرهام حداقلش ایراد ساختار و قافیه نداشته باشن
    سپاس از شما
  • سیروان REGA
  • نه خداییش برای اولین بار شعر قشنگی بود و خوب و با معنی بود. واقعا دست مریزاد. من که حقیقتا خوشم اومد
    پاسخ:
    ممنون
    لطف دارین

    سلام

    این نظر قدیمم هست با اسم وبلاگ دیگریْ

     

    سلام 

    ارشادی هستم.

    خوب بر وزن مَفاعیلن در مثمن سالم سرودی یعنی هشت رکنی. 

    مفاعیلن در بیشتر مواقع برای سرودن غزل استفاده میشه. 

    خوب بود و طبق آنچه که نوشتی هیچ ایرادی نمی گیرم فقط اینکه غزل رو تکمیل بکن و از واژه های آشنا و قابل فهمش استفاده کن. البته یکی اشکال نداره. 

    هر دوتا پستت رو لایک پسندیدم زدم. گذری بودن اصلا خوب نیست. 

    نه خوب بود. شاعر خوبی میشی. 


     

    پاسخ:
    سلام
    بله نظرات وبلاگ را معمولاً فراموش نمی‌کنم :)
    متشکرم از تجدید خاطره.

    شعر وزن دار بگو، تا ما نیز بیاییم برای بررسی و نظر دادن و البته لذت بردن از شعری وزن دار.

    موفق باشی.

    پاسخ:
    سعی میکنم حتماً
    متشکرم از شما. سربلند باشید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی